יום רביעי, 6 בינואר 2010



מה זה תהליך אימון אישי והאם הוא מתאים לך ?
המאמר פורסם בטור שלי ב ynet.

תהליך אימון אישי, "קוצ'ינג" נועד לאתר ולהשאיר את ההרגלים שמקדמים אותך לעבר המטרות שלך ולסגל הרגלים מועילים נוספים - ולהיפטר מההרגלים המונעים ממך להיתקדם. השאלה היא - האם תסכים לצאת מ"תחום הנוחות" שלך?

תהליך אימון אישי ("קוצ'ינג") נובע מתוך היגיון פשוט שעיקרו: לכולנו יש הרגלים, חלקם טובים, כאלה שמקדמים אותנו להשגת מטרותינו בחיים וחלקם תוקעים אותנו. מטרת התהליך בשלב ראשון, לאתר את אותם הרגלים תוקעים ובמקומם להטמיע ולתרגל הרגלים חדשים, כאלה שמצמיחים אותנו ומקרבים אותנו למטרותינו.

ההרגלים שלנו הם אלה שגורמים לנו להרגיש נוחות וטבעיות, על נוחות לא מוותרים כל כך מהר. על כן תהליך אימון אישי הינו תהליך מעמת, מאמץ והישגי ולכן אינו מתאים לכל אחד בכל זמן.

מאמן מקצועי קודם כל מברר אם בן האדם בשל לתהליך: עד כמה נמאס מהמצב כרגע, עד כמה תהיה מוכן לנסות אחרת, גם כשזה לא נוח, כלומר, לצאת מאזור הנוחות, עד כמה תתמיד ותהיה נחוש, וכמובן עד כמה תהיה פתוח לנסות דברים שעד כה לא חשבת ואולי לא רצית לנסות.

אם לא בשלים, לא כדאי להתאמן, זה חסר תועלת ומתסכל.

כדי להבין איך התהליך עובד, ניקח דוגמא:
מתאמן שהגיע אליי וציין שמטרתו להעלות בטחון עצמי, על מנת שיוכל להביא את עצמו לידי ביטוי באופן תקיף יותר וכך גם להתקדם בעבודתו. שמתי לב שהאופן שבו הוא בא לידי ביטוי כרגע, ברמה הפיזית, הוא גב שפוף קדימה, קול נמוך, והבעת פנים רצינית, אפילו קצת עצובה. סט של הרגלים שבפני עצמם אינם מבטאים בטחון עצמי, אז אותם בשלב ראשון, זנחנו.

ההרגלים החדשים שביקשנו להטמיע הם: בתחילת כל אינטרקציה - חיוך, גב זקוף והגברה קלה של הקול. אלה פעולות טכניות שניתן ליישם במיידי, מבלי להעמיק מעבר לזה. מה שיפה ביצירת הרגל חדש, אם עושים את זה מספיק פעמים זה מתחיל להרגיש נוח וטבעי.

אכן, בפעמים הראשונות שהוא ניסה את זה הוא הרגיש מלאכותי, טכני ומוזר, אך התוצאות היו משמעותית יותר טובות. החל מהניסיונות הראשונים, אנשים יותר הקשיבו, היה נעים לדבר איתו, ולכן האינטרקציות נמשכו יותר זמן וכך הוא בא לידי ביטוי הרבה יותר. תוצאות אלו באופן ישיר השפיעו על העלאת תחושת הביטחון העצמי שלו.

לא רק על פני השטח
נכון, ישנן סיבות עמוקות מדוע הוא חסר בטחון עצמי, אותן קשה יותר לפתור בשלב ראשון ולכן לוקח יותר זמן, בשלב מאוחר יותר בתהליך שלו העמקנו יותר ואף הגענו לתובנות בעניין הזה, יחד עם זה כבר בשבועות הראשונים של התהליך, הוא עשה אחרת והתוצאות היו בהתאם יותר טובות.


אז מה ההבדל בין מאמן לפסיכולוג? 
אימון הוא תהליך של עשייה וליווי תוצאתי. אצל הפסיכולוג נהוג "לדבר על...", אצל המאמן "עושים את..." כלומר, זהו מפגש אימוני, מדברים על מה נעשה אחרת בשבוע הקרוב, מלווים את תוצאות העשייה עד להגעה למטרה הרצויה. קצב התהליך תלוי ברובו ובעיקר בקצב העשייה של המתאמן ולכן תהליך יכול להימשך מספר חודשים עד ללמעלה משנה, כלומר קצב אינדיבידואלי, בהתאם לקצב המתאמן.

חשוב לציין מאמן אינו יועץ, במהלך האינטרקציה האימונית, מתבצע תהליך של הסתכלות ומציאת פתרונות, כלומר אין זה תפקידו של המאמן לומר מה לעשות, אלא ליצור אוירה בטוחה של שאלת שאלות שממקדת את המתאמן במה שחשוב לו ועל ידי כך יגיע לפתרונות בעצמו. גם אין הגבלה על תחומי הייעוץ והוא נוגע לכל תחום בו אתם רוצים להצליח יותר: לשפר הישגיות בעבודה, במערכות יחסים, בלימודים, כל מטרה אישית - כל עוד אתם בשלים לכך.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה